Απεικονίσεις ψυχών

Η ψυχή ζει και φαίνεται δημιουργική σε κάθε κατάσταση που ενδεχομένως να βρίσκεται. Εκθέματα ζωγραφικής από ανθρώπους με ιδιαιτέρως διαταραγμένη ψυχοσύνθεση. Όχι σε πίνακες ζωγραφικής, μα σε απλό χαρτί ή, απλώς, σε χαρτί τουαλέτας. Οι σχιζοφρενείς της περιόδου του Β' Παγκοσμίου Πολέμου χρησίμευαν για έναν σύγχρονο Καιάδα. Η τέλεια κοινωνία που ευαγγελιζόταν ο Αδόλφος Χίτλερ πήρε σάρκα και οστά μέσα από τη συγκέντρωση ομοιόμορφων ανθρώπων, χωρίς ιδιαίτερα ή ξεχωριστά χαρακτηριστικά και μέσα από μια δεύτερη συγκέντρωση σε στρατόπεδα. Σε αυτά, το σχέδιό του λειτούργησε άριστα! Οι ψυχικά διαταραγμένοι ή οι σχιζοφρενείς, κλείνονταν υποχρεωτικά και με απάνθρωπες διαδικασίες σε ψυχιατρεία ή σε κλινικές. Το αποτέλεσμα ήταν προδιαγεγραμμένο. Βέβαιος θάνατος στους θαλάμους αερίων. Άντρες, γυναίκες, ο καθένας αποτύπωνε τη δική του ψυχή και σκέψη στο χαρτί, με χρώματα ή και χωρίς. Ακατανόητα σχήματα και όψεις δίπλα σε κάθε ανθρώπινη ιστορία που κρυβόταν πίσω από αυτά. Οι περισσότεροι από τους ιδιότυπους αυτούς "καλλιτέχνες" της έκθεσης, χαρακτηρίζονταν από εμμονές, οράματα, ήταν επιθετικοί, άλλοι είχαν οικογένεια και παιδιά, άλλοι εμφάνιζαν ταλέντο στη ζωγραφική, άλλοι πίστευαν ότι είναι ο Μεσσίας, άλλοι είχαν πλάσει μια φαλική αντίληψη για τη δεδομένη φάση της ζωής τους, άλλοι αναζητούσαν απεγνωσμένα τον απόλυτο έρωτα... Όλοι, όμως, κλεισμένοι σε κλινικές ζωγράφιζαν όπου έβρισκαν και το αποτέλεσμα μοιάζει πραγματικά εντυπωσιακό και ενδιαφέρον. Τα περισσότερα είναι ακατανόητα σχήματα που δηλώνουν έναν μπερδεμένο εσωτερικό κόσμο και άλλα κρύβουν μέσα τους πολλαπλά σχήματα με ακόμα πιο πολλά νοήματα που γίνονται κατανοητά μόνο με αφετηρία τις επιγραφές με τις πληροφορίες για τη ζωή τους και τα χαρακτηριστικά της περίπτωσής τους. Οι περισσότεροι από αυτούς πέθαναν σε κλινική από πληγές, δείγμα υποσιτισμού, ενώ άλλοι κατέληξαν αφού υπέστησαν τη διαδικασία του πνιγμού στους θαλάμους αερίων. Το καθεστώς του Χίτλερ επέβαλλε στις οικογένειες τον εγκλεισμό των συγγενικών τους προσώπων, όταν κρίνονταν ότι αυτό είναι απαραίτητο. Πολλές φορές, η ενημέρωση γινόταν με μια απλή γραπτή αναφορά. Άτομα με ψυχικές διαταραχές, θεωρούνταν μιάσματα, επικίνδυνα και έπρεπε να "αντιμετωπιστούν". Αποκλείονταν από το κοινωνικό status που έχτιζε ο Χίτλερ.
Η συλλογή με τις ζωγραφιές αυτές πέρασε από πολλά κύματα μέχρι να αναδειχθεί η σημασία του. Επιχειρήθηκε η απόκρυψη των "ντοκουμέντων" με προπαγανδιστικές διαδικασίες. Για τη σύγχρονη επιστήμη, η σημασία του είναι μεγάλη. Το ίδιο και το ανθρωποκεντρικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει.


Μια έκθεση με μεγάλο ενδιαφέρον και ευαισθησία!

Μουσείο Μπενάκη
Είσοδος: 3 ευρώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Στη Μέσα (μας) Μάνη

Γιούλικα Σκαφιδά

Οι "Αθηναίες" της Σοφίας Κροκιδά, είναι ένα ταξίδι στον ανθρώπινο χωροχρόνο