Πέμπτη, 15 Απριλίου 2010

Έρευνα: Όταν η ενημέρωση τε(σσερα)μαχίζεται

Το πρώτο ηλεκτρονικό Πούλιντζερ μετρά από φέτος η δημοσιογραφία που τίμησε ένα σκίτσο ηλεκτρονικής έκδοσης αμερικανικής εφημερίδας. Η δημοσιογραφία επίσημα περνά στις σελίδες του Διαδικτύου και μάλιστα με πολλούς υποστηρικτές από το κοινό που αναζητά ειδήσεις και ενημερώνεται. Άλλωστε, το 83,32% των χρηστών του Internet το χρησιμοποιεί για την ενημέρωσή του, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας ΑGΒ Νielsen που διεξήχθη το Δεκέμβριο του 2009.

«Ενημερώνομαι σε καθημερινή βάση μέσω διαδικτύου, του οποίου τον πλουραλισμό απολαμβάνω και μέσω ραδιοφώνου μετακινούμενη για τις ανάγκες της δουλειάς μου», μας λέει η Ξ., 26 ετών εργαζόμενη.

Μάλιστα, το Διαδίκτυο εξελίσσεται σε κατεξοχήν μέσο ενημέρωσης και προτιμάται από όλες σχεδόν τις ηλικίες, παίρνοντας σιγά σιγά τα πρωτεία από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Σε ποσοστό 50% οι νέοι μεταξύ 13-17 χρησιμοποιούν ενημερωτικές ιστοσελίδες, οι νέοι μεταξύ 18-25 σε ποσοστό 61% και η ηλικιακή ομάδα μεταξύ του 25-45 επιλέγει τη διαδικτυακή ενημέρωση σε ποσοστό 65%, σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας Web ΙD, της εταιρείας Focus Βari.

«Παράλληλα του δίνεται η δυνατότητα σε κάποια φάση να διατυπώσει και μια άποψη, να λάβει μέρος σε μια κουβέντα, που διαμορφώνει τον τρόπο διακίνησης της πληροφορίας ριζικά», καθώς το Διαδίκτυο εκτός από τα αμιγώς ενημερωτικά sites προσφέρει και την ευκαιρία της ελεύθερης έκφρασης και της ανταλλαγής των απόψεων μέσω κυρίως των ιστολογίων (blogs), τα οποία «δεν θεωρούνται ακόμη αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης», σύμφωνα με τον κ. Μιχάλη Κυριακίδη, προϊστάμενο των ειδήσεων του ραδιοφώνου της ΝΕΤ.

Στο μεταξύ, το κοινό στηρίζεται στην καθημερινή και χωρίς κόστος ενημέρωση που προσφέρει το Internet που καλύπτει παράλληλα και τον παράγοντα της αξιοπιστίας και της αμεσότητας καθώς «λόγω δουλειάς δεν προλαβαίνω να δω ειδήσεις και πάντα με ενδιαφέρει να εμβαθύνω στα γεγονότα γι’ αυτό προτιμώ το Διαδίκτυο και τις εφημερίδες», σύμφωνα με τη Γ.

«Σε μικρό ποσοστό ενημερώνομαι από τα δελτία ειδήσεων της τηλεόρασης, τα οποία δεν θεωρώ πάντα αξιόπιστη πηγή», μας είπε η Ξ, ενώ ο Π. μας είπε «προτιμώ το Διαδίκτυο, γιατί είναι πιο εύκολα προσβάσιμο σε μένα».

Η τηλεόραση (55,2% στην ομάδα των 18-24 και 50% στην ομάδα των 25-45) διατηρεί την επίδρασή της στην ενημερωτική διαδικασία του κοινού αλλά με μικρή διαφορά μόλις από το Διαδίκτυο(47,3% στην ομάδα των 18-24 και 47,5% στην ομάδα των 25-45) για την ιστορία των δύο αυτών μέσων, κατά τα στοιχεία της έρευνας του τμήματος Δημοσιογραφίας του ΙΕΚ Ακμή το τελευταίο δίμηνο του 2009.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία τηλεθέασης της AGB, σύμφωνα με τα οποία στο διάστημα 05-11/04/2010, τα πρωινά μαγκαζίνο των καναλιών συγκεντρώνουν υψηλό ποσοστό τηλεθέασης. Πρώτο και δεύτερο έρχεται με 29,3% και 26,8% αντίστοιχα το μαγκαζίνο του MEGA «MEGA Σαββατοκύριακο», ακολουθεί το «Καλημέρα Ελλάδα» στην τέταρτη και πέμπτη θέση με 23,6% και 23,3% αντίστοιχα. Τελευταίο είναι το καθημερινό μαγκαζίνο του MEGA «Κοινωνία Ώρα MEGA» με 19,6%.

«Τα παραδοσιακά μέσα ακολουθούν το διαδίκτυο στην παρουσίαση μιας είδησης πλέον. Πολλές από τις ειδήσεις γίνονται γνωστές αρχικά από το διαδίκτυο και μετά από τα άλλα μέσα. Και τα παραδοσιακά μέσα σαφώς έχουν επηρεαστεί από αυτό. Όχι τόσο οι εφημερίδες και το ραδιόφωνο όσο οι τηλεοράσεις», μας λέει η Γ.
Πάντως παρά τις υψηλές τηλεθεάσεις, η τηλεόραση και η ενημέρωση μέσα από αυτήν φαίνεται να έχει πληγεί. Ο τρόπος προσέγγισης των γεγονότων και η εξέλιξη των κεντρικών δελτίων ειδήσεων έχουν χάσει την αξιοπιστία των τηλεθεατών, οι οποίοι την αναζητούν στα άλλα μέσα ενημέρωσης.

«Η τηλεόραση όμως θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα γιατί το μοντέλο που κυριαρχεί δεν εμβαθύνει στα γεγονότα, δεν βοηθάει να καταλάβεις τις διαστάσεις του, δεν σε ενημερώνει γιατί δεν καλύπτει όλη την επικαιρότητα παρά πτυχές αυτής και πολλές φορές είναι μεροληπτική, γεγονός που την καθιστά βαρετή και εκνευριστική», σύμφωνα με τη Γ.

Στο μεταξύ, 28.073 φύλλα απώλεια παρουσίασαν οι καθημερινές πολιτικές εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας το διάστημα 29/03-04/04/2010 και μόλις 1.773 το διάστημα 01/03-07/03/2010. Και για να μιλήσουμε με θετικό πρόσημο 219.500 φύλλα από αυτές πουλήθηκαν στο πρώτο διάστημα και 247.909 στο δεύτερο.

Ιδιαίτερα ο τύπος του σαββατοκύριακου συγκεντρώνει περισσότερους αναγνώστες που θέλουν να ενημερωθούν «μέσω και εφημερίδων» καθώς «αυτές το ραδιόφωνο θα είναι πάντα χρήσιμα γιατί εμβαθύνουν στα γεγονότα, φιλοξενούν απόψεις και αναλύσεις και βοηθούν τον πολίτη να ενημερωθεί σφαιρικά». Στα αντίστοιχα διαστήματα, λοιπόν, πουλήθηκαν 835.130 κυριακάτικα φύλλα σημειώνοντας πτώση της τάξης των 163.890 φύλλων και 1.059.520 αντίτυπα με αύξηση του αριθμού της κυκλοφορίας τους κατά 9.410 φύλλα.

«Το Σαββατοκύριακο επιλέγω δυο ή τρεις έντυπες εφημερίδες για την ενημέρωση μου, καθώς διαθέτω περισσότερο ελεύθερο χρόνο και η ανάγνωση τους έχει γίνει μια αγαπημένη συνήθεια πια», μας λέει η Ξ.

Στην ίδια έρευνα το 13,1% των 18-24 ενημερώνεται από τις εφημερίδες ενώ στην ηλικία των 25-45 το 27,5%.

Την ίδια ώρα, το διάστημα μεταξύ 09/11/2009 και 14/02/2010 μετρά τα εγκαίνια ενός μόλις ραδιοφωνικού σταθμού(ΒΗΜΑ) και το κλείσιμο ενός άλλου(CITY). Η ραδιοφωνική ενημέρωση κινείται σε σταθερά επίπεδα. Στις ακροάσεις των μεγαλύτερων ραδιοφωνικών ενημερωτικών σταθμών, σύμφωνα με στοιχεία από τις μετρήσεις της Focus-Bari ΑΕΜΑΡ, ο ΣΚΑΊ έρχεται πρώτος με ποσοστό 11,3% στη μέση ημερήσια ακροαματικότητα στο τετράμηνο αυτό με ορατή πτώση στις ακροαματικότητές του από τα προηγούμενα διαστήματα 17/08/2009-08/11/2009(12%) και 10/11/2009-15/02/2009(11,9%). Ακολουθεί ο Real FM με 5,5%, 4,8% και 5,6% στα αντίστοιχα διαστήματα της μέτρησης. Τρίτος έρχεται ο Antenna με 4%, 4,3% και 4,8%, τέταρτο είναι το ΘΕΜΑ 98.9 με 3,6%, 3,1%(ως Alpha 98.9) και 3,6%(ως Alpha 98.9). Ακολουθεί πέμπτος ο Flash με 3,2%, 3,1% και 2,7%, έκτο το κρατικό ραδιόφωνο της ΝΕΤ 105.8 με 2,2%, 2,4% και 2,9% ενώ την έβδομη θέση κατέχει το ολοκαίνουριο ΒΗΜΑ με ακροάσεις εγγεγραμμένες μόνο για το πρώτο διάστημα που συμπίπτει με την ίδρυση του σταθμού με ποσοστό 1,5%.

«Οι ακροαματικότητες γενικά των ενημερωτικών ραδιοφώνων είναι χαμηλές. Της ΝΕΤ κυμαίνονται από 2,5- 4,5 τα τελευταία χρόνια. Τα στοιχεία αυτά, αφορούν όμως μόνον την περιοχή της Αθήνας καθώς στην υπόλοιπη Ελλάδα, οι ακροαματικότητες είναι πολύ μεγαλύτερες. Δεν υπάρχουν, ωστόσο, πανελλαδικές μετρήσεις. Όπου υπάρχουν τοπικές μετρήσεις, η ΕΡΑ κυμαίνεται μεταξύ πρώτης και 2ης θέσης», μας είπε ο κ. Κυριακίδης. Μάλιστα, όπως μας είπε «υπάρχουν ερωτηματικά για την αξιοπιστία των μετρήσεων», θέτοντας το ζήτημα της ορθότητας των ποσοστών ακροαματικότητας από τις εταιρείες, κάτι που γενικότερα τίθεται στις ποσοτικές μετρήσεις και δημοσκοπήσεις.

Το ραδιόφωνο δηλώνεται ως μέσο ενημέρωσης σε ποσοστό 15,7% στις ηλικίες 18-24 και 25% στις ηλικίες μεταξύ 25-45, σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας της Ακμής.

Σε μια εποχή που το Διαδίκτυο ανταγωνίζεται ήδη με αξιώσεις το ραδιόφωνο «και στην ΕΡΤ συζητείται να δημιουργηθούν ιντερνετικοί σταθμοί. Ανθεί, εξάλλου, το webradio. Όχι δηλαδή, απλώς το συνηθισμένο πρόγραμμα να μεταδίδεται στο ίντερνετ, αλλά να γίνουν ξεχωριστοί σταθμοί με τη λογική του Ίντερνετ, αξιοποιώντας όλη την νέα τεχνολογία, ακόμη και στη θεματολογία, αλλά και τον τρόπο μετάδοσης και εκπομπής», μας λέει ο κ. Κυριακίδης.

Σε περιόδους όπου η επικαιρότητα είναι έντονη ή προκύπτει κάποια σοβαρή είδηση το κοινό δείχνει να ενημερώνεται περισσότερο αφού «τότε η ΕΡΑ και γενικά η ΕΡΤ έχει καλά ποσοστά ακροαματικότητας. Το πρόγραμμα αναπροσαρμόζεται με βάση την επικαιρότητα. Έκτακτες εκπομπές, ή αναπροσαρμογή της θεματολογίας», διευκρινίζει. Σε γενικές γραμμές, πάντως, τα μέσα ενημέρωσης συγκεντρώνουν ένα «συγκεκριμένο και σταθερό κοινό ακροατών κατά κανόνα πολιτικοποιημένο, με ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση που ακούει τις ενημερωτικές εκπομπές και τα μαγκαζίνο» ή αναγνωστών που επιθυμεί να ενημερωθεί για τις τρέχουσες εξελίξεις ή «διαβάζει κανείς εφημερίδα όποτε θέλει να διαβάσει ένα εκτενές καλογραμμένο άρθρο ή αν παρακολουθεί συγκεκριμένους αρθρογράφους. Ακόμα η πλειοψηφία των καλών συντακτών βρίσκεται στις εφημερίδες», κατά τον Π.

Στην Αμερική ήδη η ενημέρωση έχει περάσει στα χέρια του ηλεκτρονικού τύπου, ξεπερνώντας, με ποσοστό 61% του αμερικανικού κοινού το ποσοστό εκείνων που ενημερώνονται αντίστοιχα από το ραδιόφωνο (54%) και τις εφημερίδες (50%), σύμφωνα με έρευνα της Pew Internet and American Life Project. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (92%) ενημερώνεται ποικιλοτρόπως.

.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου