«Απελάστε το ρατσισμό, όχι τους πρόσφυγες»

Σχέδιο αντιμετώπισης του προβλήματος της μετανάστευσης εν γένει και της παράνομης μετανάστευσης ειδικότερα προωθεί η κυβέρνηση.


«Το δεύτερο κράτος είναι το τελωνείο»

«Μόλις περνούσαμε τα σύνορα λέγαμε: που είναι ο Θεός να ρίξει χιόνι;»

Το δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι για τους μετανάστες και την χορήγηση ελληνικής ιθαγένειας στα παιδιά των μεταναστών δεύτερης γενιάς προωθεί η κυβέρνηση με το νέο νομοσχέδιο που παρουσίασε υπό τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση. Υπολογίζεται ότι στις δημοτικές εκλογές του 2010 θα λάβουν μέρος 250.000 ομογενείς και μετανάστες, ωστόσο δε θα μπορούν να λάβουν το αξίωμα του δημάρχου, αντιδημάρχου και του προέδρου τοπικού συμβουλίου. Την ίδια ώρα το ποσοστό απόκτησης ιθαγένειας στους μετανάστες που ζουν στη χώρα μας φτάνει μόλις το 0,3% , κατέχοντας την τελευταία θέση ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης, ενώ στην Σουηδία το 19,2% που έρχεται πρώτη στις ευρωπαϊκές χώρες.

Στα άμεσα σχέδια της μεταναστευτικής πολιτικής της κυβέρνησης είναι και η συγκρότηση μιας υπηρεσίας με περισσότερο ανθρωπιστικό χαρακτήρα για την παροχή ασύλου στους μετανάστες, με συμπληρωματικές δομές φιλοξενίας που θα φροντίζει για πιο ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης στη χώρα μας. Παράλληλα με τη νέα αυτή υπηρεσία θα λειτουργούν και κέντρα καταγραφής και διαχείρισης των παράνομων μεταναστών, όπως πρόσφατα έχει ανακοινώσει ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Σπύρος Βούγιας που θα ανταποκρίνονται στα διεθνή πρότυπα υποδοχής και αποδοχής των μεταναστών.

Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία που υπάρχουν για τον ακριβή αριθμό τους πανελλαδικά, είναι ελλιπή και ανεπαρκή. Πάντως, 1.200.000 μετρούν οι μετανάστες στη χώρα μας, σύμφωνα με το νέο βιβλίο της ερευνήτριας Ήρας Εκμέ-Πουλοπούλου. (http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=513002)

Ο διοικητικός υπάλληλος και αρμόδιος για το θέμα της μετανάστευσης του Δήμου Δυστίων στην Εύβοια, κ. Κώστας Αποστόλου μας μίλησε για τους μετανάστες της επαρχίας: «Υλοποιούμε την εφαρμογή του μεταναστευτικού νόμου και των σχετικών υπουργικών εγκυκλίων. Ο δήμος μας είναι αρμόδιος για την παραλαβή των αιτήσεων και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών των αλλοδαπών για την έκδοση και ανανέωση της άδειας παραμονής τους. Οι αιτήσεις προωθούνται στην περιφέρεια και από εκεί αποστέλλεται η άδεια παραμονής τους στους δήμους».

Ο δήμος, ως φορέας μεταναστών, λειτουργεί ως γραφείο πληροφόρησης γι αυτούς και μεριμνά για την απασχόλησή τους στον πρωτογενή τομέα, ως αγρεργάτες κυρίως, αφού πρόκειται για αγροτική περιοχή.

«Μας αρέσει o νέος νόμος. Ας είμαστε ελεύθεροι να πάμε όπου θέλουμε. Το ψωμί εδώ το τρώμε. Ας το βοηθήσουμε. Μπορεί να μείνουμε εδώ. Είμαστε πιο καλά, πιο άνετοι. Θα βρούμε το δίκιο μας. Κάτι που το ζητάμε να το έχουμε», μας εξηγεί ο κ. Βασίλης Μπίτσα από το Ελμπασάν της Αλβανίας που ζει 16 χρόνια στην Ελλάδα.

Στο μεταξύ, τα νέα μέτρα θα δίνουν το δικαίωμα στους παράνομους αλλοδαπούς (που εκτιμώνται στους 600.000 σήμερα) που έχουν προσωρινή άδεια παραμονής και δεν μπορούν να απελαθούν, της χορήγησης ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και της απόκτησης εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης. Οι μη αναγνωρισμένοι από τη νομοθεσία πρόσφυγες αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα διεκπεραίωσης των υποχρεώσεών τους εδώ. Μάλιστα, δεν προστατεύονται από το νόμο για θέματα που αφορούν στην εργασία ή την ασφάλισή τους εφόσον δεν μπορούν να απευθυνθούν στις αρμόδιες αρχές. Πολλοί από αυτούς εργάζονται παράνομα με απάνθρωπους εργασιακούς όρους, ευνοώντας έτσι την παραοικονομία

«Μόλις πήραμε τα χαρτιά μπήκανε σε μια σειρά τα πράγματα. Έφυγε ο φόβος. Δεν είχαμε χέρι από την Αλβανία.», μας λέει.

Η ελληνική κυβέρνηση στρέφεται σε μια νέα πολιτική απόκτησης περισσότερων δικαιωμάτων των μεταναστών, την ίδια ώρα που έρευνα της ΚΑΠΑ research δείχνει ότι το ποσοστό του 51,6% των Ελλήνων τούς αντιμετωπίζει ως απειλή, σε αντίθεση με το 30,6% που θεωρεί ότι η παραμονή τους εδώ αποτελεί μια ευκαιρία για να βελτιώσουν τη ζωή τους.

«Στην αρχή ήταν δύσκολα λόγω γλώσσας. Σ’ ένα δωμάτιο να μαγειρεύεις, να περιμένεις φίλους, να κοιμάσαι, να πλένεις. Ξεκινήσαμε από το μηδέν. Μας αγάπαγε ο κόσμος, μας έδιναν ρούχα και φαγητά. Μας κάνανε δώρα και για το γάμο μας και δεν είχαμε πρόβλημα με τις πληρωμές. Μπαίνεις σε οποιουδήποτε το σπίτι. Δεν έχω αισθανθεί ρατσισμό. Είναι θέμα συμπεριφοράς, πρέπει να μιλάς άνετα. Μόνο μια φορά έχω νιώσει ρατσισμό, με τα χαρτιά. Μόλις πήραμε το αμάξι άρχισαν όλοι να ζηλεύουν, έλεγαν: «Σήκωσες κεφάλι» ή «ήρθαν οι Αλβανοί και μας πήραν τις δουλειές», όπως μας εξομολογήθηκε ο κ. Βασίλης.

«Ένας μπάτσος μου είπε: συγχαρητήρια για το κουράγιο. Έχω δύο αγόρια και δε μου δίνουν ένα ποτήρι νερό. Έχουν καλομάθει», συνέχισε.

Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 64,7% των μεταναστών δηλώνουν ότι θέλουν να παραμείνουν στη χώρα μας έναντι του 23,6% που σκοπεύουν να επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής τους και του 4,9% που σκοπεύουν να μεταναστεύσουν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

«Δε σκεφτήκαμε ότι θα καθόμασταν τόσο πολύ. Έλεγα ότι δε θα πάω τα παιδιά στο σχολείο. Τρία χρόνια εδώ και μετά πίσω στην Αλβανία. Θα γυρίσουμε κάποια στιγμή πίσω αλλά δεν ξέρουμε πότε», μας είπε η κ. Βέρα Μπίτσα από την Αλβανία που είναι 10 χρόνια στην Ελλάδα.

Στο μεταξύ, στην Ευρώπη οι πολιτικές για τη μετανάστευση έχουν προχωρήσει, προστατεύοντας το δικαίωμά τους στο εκλέγειν και εκλέγεσθαι την ίδια στιγμή που στη χώρα μας τέτοιες προσπάθειες προσκρούουν σε λαϊκίστικες, ακραίες και αναχρονιστικές αντιλήψεις. Τα προβλήματα για αυτούς εμφανίζονται με την έλευσή τους στη χώρα από τις αρχές των συνόρων.

«8 φορές το μήνα ερχόμουν από την Αλβανία με τα πόδια. Με έπιαναν και με γυρνούσαν πίσω. Έφαγα ξύλο για καλά. Ένας στρατιώτης στα σύνορα μας έβαζε επί 6 ώρες στο χιόνι ξαπλωμένους. Μας κορόϊδευαν. Το δεύτερο κράτος είναι το τελωνείο. Τις νύχτες περπατάγαμε με σημάδια. Μπαίναμε στα σύνορα και λέγαμε πού είναι ο Θεός να ρίξει χιόνι; Με το χιόνι δε σε πιάνουν εύκολα και αφήνεις σημάδια πίσω σου για να βρεις το δρόμο», μας είπε ο κ. Βασίλης.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των αλλοδαπών κατέχουν οι Αλβανοί με 70%, ακολουθούν οι Αιγύπτιοι με 15% οι οποίοι απασχολούνται στην αλιεία σύμφωνα και με την ειδική σύμβαση του ’84, οι Ινδοί και Πακιστανοί με 10% και ένα 5% άλλες εθνικότητες, στην ευρύτερη περιοχή της Εύβοιας και στο δήμο Δυστίων πιο συγκεκριμένα. Πρόκειται για ένα σύνολο 400 ενεργών μεταναστών που συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία της περιοχής και συμβάλλουν στην οικονομική και κοινωνική της ζωή ενώ με τις οικογένειές τους φτάνουν και τους 600.

Άλλωστε «το 20% των Αλβανών του δήμου Δυστίων επενδύει, πληρώνει φόρους», σύμφωνα με τον κ. Αποστόλου. Μερικές κατηγορίες επαγγελμάτων όπως μάντρες αυτοκινήτων ή τα super market προτιμώνται από τους μετανάστες αφού διευκολύνουν την καθημερινότητά τους και τα προϊόντα τους ανταποκρίνονται στα είδη πρώτης ανάγκης.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σταδιακή ενσωμάτωση στην κοινωνία και αποκτούν δεσμούς με τη χώρα. Καλούνται σε διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις και τα παιδιά συμμετέχουν σε αθλητικές ομάδες. Μάλιστα 25 επιγαμίες έχουν επιβεβαιωθεί τα τελευταία 15 χρόνια σύμφωνα με στοιχεία του δήμου. Ενώ αναπτύσσονται ενδόμυχα ρατσιστικά αισθήματα απέναντί τους, δύσκολα εκδηλώνονται και αντιμετωπίζονται ως ισότιμα μέλη από την τοπική κοινωνία.

«Τα αίτια της μετανάστευσης είναι κυρίως οικονομικά, η ανεύρεση εργασίας. Συνήθως η πρώτη γενιά μεταναστών έχει χαμηλό έως μέτριο μορφωτικό επίπεδο ενώ η δεύτερη γενιά μορφώνεται. Έχει ενισχυθεί η παρουσία των παιδιών των μεταναστών στα σχολεία. Απελάστε το ρατσισμό, όχι τους πρόσφυγες», καταλήγει ο κ. Αποστόλου.







Σύνδεσμοι:
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=4552423
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=107128
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=513644
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=513002


Πηγές και Έρευνα:
Συνέντευξη από Αλβανούς μετανάστες που διαμένουν στο Δήμο Δυστίων
Έρευνα από τον κ. Κώστα Αποστόλου, διοικητικό υπάλληλο του Δήμου Δυστίων και αρμόδιο σε θέματα μετανάστευσης και στοιχεία από το συγκεκριμένο δήμο

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Στη Μέσα (μας) Μάνη

Γιούλικα Σκαφιδά

Οι "Αθηναίες" της Σοφίας Κροκιδά, είναι ένα ταξίδι στον ανθρώπινο χωροχρόνο